Harvoin joutuu yksittäinen ministeri niin tukalaan asemaan kuin liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner, joka esitteli liikenne- ja viestintäministeriön tekemän korkealentoisen selvityksen kohti parempia väyliä ja sujuvampaa liikennettä.

Kyseessä oli siis selvitys, ei ministerin esitys eikä hallituksen esitys. Virallisesti asiakirja oli nimetty selvitykseksi liikenneverkon kehittämisestä liiketaloudellisesti: Liikenneverkkoyhtiö Live. Nimestä ei varmaan niin väliä, mutta selvitys ei kyllä selvittänyt, enemmänkin sekoitti. Näin on valitettavasti todettava.

Pahinta koko 150 sivuisessa selvityksessä oli, että se otti kantaa autoveroon, joka on aina erittäin arkaluonteinen keskustelunaihe. Ihmisten autonostohalut loppuvat hyvin äkkiä, kun autoverouudistuksesta puhutaan korkeimmalla poliittisella taholla.

Tästä ei voi täysin syyttää ministeriä. Ministeriön virkamiesten olisi pitänyt ymmärtää, että vakavia spekulaatioita autoverosta ei pidä esittää, mikäli asia on täysin epävarma eikä sitä ole edes alustavasti varmistettu muiden hallituspuolueiden kanssa.

Kaikkein pahin tilanne autokaupan kannalta syntyy silloin, kun autovero aiotaan kokonaan lakkauttaa tiettynä päivänä ja vielä kohtuullisen kaukana tulevaisuudessa. Sehän tyrehdyttää kaupankäynnin välittömästi. Juuri niin pääsi nyt käymään.

Selvitys ei myöskään selvittänyt sitä, miten on mahdollista, että rahaa riittää investointeihin entistä enemmän, vaikka alalle tulee lisää ”operaattoreita” eli yrityksiä, jotka tarjoavat palvelupaketteja ja joilla on omat kassavirta- ja voittotavoitteensa. Mihin esimerkiksi Iisalmesta Ouluun omalla autolla ajava tarvitsee yrityksiä? Se on perusteltava uskottavasti kansalaisille.

Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksessä on sinänsä hyviä asioita, mutta kokonaisajatus ei ainakaan minulle aukea. Sen sijaan tulee sellainen olo, että omalla autolla ajaminen on jotenkin haitallista ja tuomittavaa ja sitä pitää vähentää. Suurissa kaupungeissa, joita tosin Suomessa ei ole, on ymmärrettävää, että päästöjä ja pienhiukkasia halutaan vähentää. Suomessa ei tässä suhteessa ole ylipääsemättömiä ongelmia. Niitä ei pidä liioitella.

Julkista liikennettä pitää kehittää muuallakin kuin isommissa kaupungeissa. Itä-Suomessa näin ei ole tällä vuosituhannella tehty. Sen osoittavat tilastot vääjäämättömästi. Juuri tästä johtuen oman auton käyttöä ei saa rangaista eli verottaa yhtään enempää, mieluummin päinvastoin. Todellisuudessa lukuisat ihmiset joutuvat pakon sanelemana ajamaan vanhoilla autoilla työmatkojaan ja hoitamaan muita asioita. Auto on heille merkittävä kuluerä eikä vaihtoehtoja ole. Uusia maksuja pohdittaessa tämä pitää tarkasti huomioida.

Liikenne on kautta aikojen ollut oiva kohde lisätä verorasitusta. Ahkerasti sitä on käytettykin. Tällä vuosikymmenellä liikenteen kokonaisverorasitusta on nostettu 1800 miljoonaa euroa. Liikenteeltä kerätään 6000 miljoonaa euroa vuosittain yhteiskunnan muihin tarkoituksiin. Onko tämä varmasti oikeudenmukaista ja tasapuolista? Itse en usko enää niin olevan.

Tästä 6000 miljoonasta puolet on arvonlisäveroa eli noin 3000 miljoonaa euroa liikenteen maksuista menee ihan muuhun kuin teiden, raiteiden tai vesiväylien parantamiseen. Selvityksen yhteydessä on useaan otteeseen mainittu, että rahat eivät tulevaisuudessa riitä liikenteen investointeihin. Miten lisää rahaa investointeihin voi tulla hallintomallia muuttamalla ja byrokratiaa lisäämällä? Ehkä se selviää lähitulevaisuudessa, vaikka itse kuulun siihen joukkoon, joka sitä vahvasti epäilee.

Oma mielipiteeni on myös sen puolella, että valtion tiet on pidettävä valtion omistuksessa ja niiden rahoitus on hoidettava valtion toimesta. Valtio saa aina halvimmalla lainaa, jos sitä perustellusti tarvitaan. Yhteiskunta ei pyöri ilman ympärivuorokautista liikennettä maalla ja merellä. Sen takia väylien rahoittaminen kuuluu kaikille. Ehkä tämä perusasia on päässyt hämärtymään. Jossakin se raja tulee liikkumisen verotuksessakin vastaan.

Itse autoverosta olen ministeriön selvityksen kanssa samaa mieltä. Se joutaa poistaa kokonaan, sillä uusien autojen turvallisuustaso ja kulutus ovat aivan eri tasolla vanhoihin autoihin verrattuna. Sitä paitsi olen varma, että autoveron poisto kiihdyttäisi autokauppaa niin merkittävästi, että kaiken kaikkiaan yhteiskunta ei siinä paljon häviäisi. Mutta miten se tehdään ilman merkittäviä haittavaikutuksia? Todennäköisesti vain pitkähköllä aikajänteellä.